יום ראשון, 22 בפברואר 2015

מיקסטייפ מהורהר בנפשו #40- כריסטינה המלכה



"מלכה פראית היתה כריסטיניה משוודיה, בתו של גוסטאבוס-אדולפוס, שהחרידה את אירופה בהליכותיה התמהוניות. היא רכבה - וגידפה - כאחד הקלגסים, ולמדה פילוסופיה שנחשבה בידור שאינו יאה כלל לגברת. ב-1654, תקף עליה יצרה והיא פרשה ממלכותה, עברה לדת הקאתולית ובלבוש גבר יצאה לרומא"

ציטוט זה הופיע באיזה ספר עבש על היסטוריה ותרבות של המאה ה-17 שקראתי לאחרונה. ציטוט שהוביל אותי לגגל קצת ולהבין מה הסיפור של האשה הזו שנשמעה לי כמו לסבית בארון... במאמר חביב שמצאתי עליה בעברית גיליתי המון פרטי מידע מהממים אודותיה. למשל שהיא בין האחראיות לסיום מלחמת 30 השנים, מלחמה שהחריבה חלקים גדולים מאירופה ושהוזכרה באריכות בספר שקראתי, אך ללא כל אזכור של החלק שלה בהשגת השלום המיוחל. 
הסתבר לי גם שזה לא שהיא סתם יצאה לרומא, אלא שהיא יצאה למסע מופרע לחלוטין ברחבי אירופה לפני בואה לרומא כשאת חלקו עשתה בלבוש גבר. זאת לאחר ששדדה את כל הרכוש של ארמון המלוכה לטובת המסע שלה (נטען שנשארו בארמון רק שני שטיחים ומיטה עתיקה). היינו רוצות לחשוב שזה עבור חלוקתו לעניים אך לפחות בטקסטים שקראתי אודותיה לא מצאתי לכך עדות כלשהי. כשהגיעה לרומא הביכה לחלוטין את האפיפיור כשבאה למיסה בלבוש של גבר ועם כובע ססגוני. 
היא סירבה להתחתן וטוענים שאמרה כי "יש צורך באומץ רב יותר כדי להינשא מאשר כדי להילחם"כששהתה בטירה של האפיפיור ירתה להנאתה בתותח שעמד שם סתם לכיף שלה. בקיצור היא היתה מגניבה לאללה ובטח בימינו המסע שלה היה כולל פיזוז במסיבות קוויריות ובוצ' פם ברחבי אירופה.
מתוך "Sticky Situation" (קארל בארק)
עוד פרט מעניין שנטען שם זה שכשהיא נולדה, הסובבים אותה היו בהתחלה בטוחים שמדובר בבן, כי היא נולדה מאד גדולה ושעירה וקולה היה רם מאד (זאת לפי האוטוביוגרפיה שלה). בשנת 1965 הוציאו את הגופה שלה (!!!0_O) כדי לבדוק אם היא היתה אינטרסקס אבל התוצאות היו לא ברורות (מניחה שהיא הספיקה קצת להרקב בינתיים..). 
לקראת מותה התרוששה לחלוטין מכספה ומתה בעליבות של ממש. אם כי המשיכה להסתובב בלבוש גברי גם אז (ממליצה לקרוא את התיאור שלה שמופיע בערך המצויין שלה בוויקי). אגב דווקא הקבורה שלה הייתה מפוארת, זאת בניגוד לצוואתה שבה כתבה לקבור אותה קבורה פשוטה.
בספר שאני קראתי לעומת זאת, המקום היחיד שכריסטינה מופיעה בו שוב זה בפרק בספר שמאשים אותה באחריות למותו של דיקארט. מסתבר שבתור חובבת פילוסופיה היא החליפה כמה וכמה מכתבים לוהטים עם דיקארט והזמינה אותו לשטוקהולם ללמד אותה פילוסופיה (זה היה כשהיא עוד היתה צעירה ולפני שיצאה למסעותיה). דיקארט היה כבר בן 53 והתגורר לו באמסטרדם ולא היה בעניין של לעבור עכשיו לשוודיה (הוא היה ידוע כמישהו ששונא קור ושטען שאת כל הרעיונות הגדולים שלו הוא גילה בעת שישב בתוך תנור) אבל כריסטינה שלחה אליו אניית מלחמה והציעה לו הצעה שלא יכל לסרב לה... משהגיע לשטוקהולם, כריסטינה אמרה לו שהשעה היחידה שמתאימה לה לשיעורים זה חמש בבוקר. "דיקארט נפרד מימים של הגיגי תפנוקים במיטה חמה ותחת זאת קם ממשכבו בעלטה הקרה כקרח של טרם שחר ועשה דרכו בשלג אל ארמון המלוכה. כבד היה הדבר משאתו. לא יצאו חמישה חדשים מעת בואו לשטוקהולם ודיקארט מת בדלקת -ריאות". 
כריסטינה (משמאל) עם דיקארט (מימין) לפני שהצטנן המסכן וקיבל נזלת

אין לי מושג מה מכל הסיפורים הללו הוא אמת ומה סתם אגדות שנוצרו בעקבות היותה דמות כל-כך אקסצנטרית לעולם של אז, ואולי גם לעולם של ימינו (מה אדון בנט היה חושב עליה?). סיפורים המהווים רק את קצה הקרחון של הדמות העגולה הזו. 
מה שבאמת הימם אותי פה זה ההבדל המטריד שבין he-story ל-she-story. הספר שקראתי לא היה ספר של היסטוריה כללית סטנדרטי, אני חושבת שהוא יועד במקור לנוער, רק שאני לא מדמיינת אף נערה בת זמננו יושבת וקוראת אותו. לא נכתב שם רק על מלחמות ועל מאבקי שלטון בין משפחות אצולה ברחבי אירופה של אז. פרקים שלמים עסקו בחיים עצמם מכל מיני זוויות תרבותיות, כלכליות וכן הלאה, אני חושבת לעצמי על כך שזה אופייני שההיסטוריון שכתב את הספר תיאר באריכות רק את האפיזודה הזו הקשורה לפילוסוף דיקארט מחייה של כריסטינה, הן כי זו אפיזודה הקשורה לגבר והן כי זו הזדמנות להציגה באור שלילי. כמו גם לדבר על הבחירה שלה לנהוג כגבר כמעשה "פרוע" ו"תמהוני" ולא כמהלך הכי רדיקלי שאפשרי היה לבצע כאישה באותם ימים. אולי הדרך היחידה לשמור על עצמאותך כאישה בעולם של אז וגם זה בעירבון מוגבל, אם התמזל מזלך להיוולד למשפחה הנכונה.
שאלתי את אבא שלי, שממנו ירשתי את אהבתי להיסטוריה, האם הוא שמע על כריסטינה משוודיה. הוא אמר שהוא זוכר את השם אבל אין לו מושג מי היא היתה. בדרך כלל אבא שלי הוא זה שמופתע כשהוא מזכיר איזו דמות היסטורית אקראית ולאף אחד מבני משפחתי אין מושג על מי הוא מדבר. שלחתי לו את המאמר שמצאתי עליה ועכשיו אני מניחה אותו גם כאן.
http://www.e-mago.co.il/e-magazine/christine.html

המיקסטייפ הפעם כיאה למעמד ולהשראה, כולל מגוון אקראי של קולות נשיים. 

Symphony 1 in the Barrel of a Gun - Emily Wells - The Symphonies: Dreams Memories & Parties [2008]
Tree House - Husky Rescue - The Long Lost Friend [2013]
A Tooth For An Eye - The Knife - Shaking The Habitual [2013]
playground hustle - The Do - A mouthful [2008]
Manchild - tUnE-yArDs - Nikki Nack [2014]
White Rabbit - Mayssa Karaa - American Hustle [2013]
Shut Up and Let Me Go - The Ting Tings - We Started Nothing [2008]
Down Boy - Yeah Yeah Yeahs - Is Is (EP) [2007]
Love is to Die - Warpaint - Warpaint [2014]
Schools Of Eyes  Wye Oak - Shriek [2014]
Figure 8 - Lovers - Dark Light [2010]
Lover Tits - Peaches - Peaches [2002]
Bad Girls - M.I.A. - Matangi [2013]
Birth in Reverse - St. Vincent - St. Vincent [2014]
Tie Up the Tides - Quilt - Held in Splendor [2014]
Your Love is Killing Me Sharon Van Etten - Are We There [2014]
Sad Song - Psapp [2007]
Trace A Line - Au Revoir Simone - Still Night,Still Light [2009]
Something of an End - My Brightest Diamond - Bring Me the Workhorse [2006]
I Felt My Life With Both My Hands - Carla Bruni - No Promises [2007]
Unfucktheworld - Angel Olsen - Burn Your Fire For No Witness [2014]
California - Anna Tivel - Before Machines [2014]
Done Wrong - Vermillion Lies - What's in the Box [2008]
Hold Heart - Emiliana Torrini - Me And Armini [2008]
Come Running - Sol Seppy - Pssscheeow [2006]
I Don't Want To Go Shannon Stephens - Shannon Stephens [2000]